Scholen

Ik bied kwaliteitsvolle HR ondersteuning en leerbegeleiding op maat aan scholen. Ik geloof in ieders kracht, talenten en eigen verantwoordelijkheid nemen, met als resultaat leerkrachten en leerlingen die het beste van zichzelf geven en meer en beter samen werken!

Ik ben een HR-expert en een krak als motiverende leider en coach. Werken met mensen, hen laten groeien en verbindend communiceren zijn mijn passie. Scholen die willen inzetten op autonomie, talenten en teamwerking ondersteun ik hierbij graag. Verder sta ik garant voor authenticiteit en kwaliteit.

Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring, expertise en persoonlijkheid een grote meerwaarde betekenen voor uw school, leerkrachten, leerlingen en hun ouders.

Verbindende communicatie

Verbindende communicatie is een heel mooie manier van communiceren, waarbij je zowel rekening houdt met je eigen behoeften als deze van anderen. . De intentie van deze communicatiestijl is een relatie behouden en opbouwen, waarbij er wederzijds respect is. Wanneer je effectief op deze manier met anderen leert spreken, draag je waarden uit als evenwaardigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid, respectvol grenzen zetten en integriteit. Je brengt assertief en duidelijk wat je wil en tegelijk hoor je waar het de andere om gaat. Op deze manier worden mogelijke conflicten getransformeerd naar open dialogen. We zetten in op samenwerken, vertrouwen en leren onenigheid op te lossen.

Deze communicatietechnieken zijn gebaseerd op het concept ‘geweldloze communicatie’ van Marshall Rosenbergs. Voor mij zijn ze een manier van leven!

Bouw je in je school aan goed samenwerkende teams, veerkracht en open communicatie, dan leren je leerkrachten vaardigheden die ze zeker niet kunnen missen. Zet je als school in op open relaties met je leerlingen en wil je hen helpen uitgroeien tot jongens en meisjes die in hun kracht staan en hun eigen pad durven te bewandelen. Aarzel dan niet.

Hier vind je geen ellenlange theorie. We gaan voor PRAKTIJKOEFENINGEN EN CONCRETE HANDVATEN, die je de dag zelf nog kan toepassen.

De coaching kan zowel individueel als in groep gevolgd worden. Ook worden er regelmatig workshop ‘verbindende communicatie’ gegeven.

Contacteer mij zeker om de mogelijkheden te bespreken!

Verbindende leerkrachten

Door jarenlange ervaring en onderzoek is mij duidelijk dat leren het snelst gebeurt in een ‘veilige’ omgeving. Wanneer leerkrachten en leerlingen in scholen vertrouwen en verbondenheid voelen, worden goede relaties gebouwd en komt leren in een stroomversnelling. Werken met talenten is hiervoor een vrij eenvoudig en snel toepasbare methode.

Goede relaties zorgen voor vertrouwen en geven ruimte om de eigen verantwoordelijkheid op te nemen. Een verbindend leerkracht kan de talenten van zijn leerlingen ontdekken en is in staat hen te coachen om hen tot maximale bloei te laten komen. Net zoals een ervaren boer weet, hoe hij zijn groenten goed moet verzorgen om na zijn harde werk te kunnen genieten van zijn mooie planten.  

Met aandacht voor de kleine stappen vooruit, zet hij of zij leerlingen in beweging.  Focus op deze progressie en gerealiseerde successen zijn immers zijn of haar handelsmerk. Verbindend leiderschap draagt bij tot enthousiaste competente leerlingen en zo dus tot de beste resultaten.

BEN JE BENIEUWD NAAR DE GEHEIMEN VAN ‘HOE MAXIMALE RESULTATEN HALEN BIJ LEERLINGEN’, neem dan onmiddellijk contact. Hier vind je geen ellelange theorie, maar praktijkoefeningen en concrete handvatten aangepast aan jouw concrete werkwereld. Je kan de volgende dag onmiddellijk met het geleerde aan de slag.

Talenten en talenteninterviews

Kinderen zijn als een zaadje dat je goed dient te verzorgen om te laten groeien. In het zaadje zitten reeds alle mogelijkheden om te worden, wat het kan worden. Net zoals een tomatenzaadje alleen een tomatenplant kan worden, maar geen boon. Wel kan het tomatenzaadje uitgroeien tot een mooie tomatenplant met heel veel mooie rode lekkere tomaten, op voorwaarde dat het maximale de juiste verzorging krijgt (water, zon, voeding, …).

Wanneer kinderen de juiste verzorging krijgen (aandacht, erkenning voor hun talenten, gezien worden om wie ze zijn,…), kennen ze hun talenten, verwerven ze zelfvertrouwen, kunnen ze in hun kracht staan en uitgroeien tot wie ze echt zijn.

Talent kun je immers zien als een energiebron. Door dingen te doen waar je goed in bent en passie voor hebt (FLOW), laden je batterijen op. Het draagt bij tot ontspanning, zelfvertrouwen, veerkracht en weerbaarheid. Omgekeerd werkt ook: als je veel geconfronteerd wordt met situaties waarin je het gevoel hebt dat je dat niet goed kan of angst voelt, wordt je onzeker en lopen je batterijen leeg.

En hier zit de crux. Meestal ben je je helemaal niet altijd bewust van je talenten. Het is zo vanzelfsprekend. Het is vaak door een compliment, reactie of feedback van een ander, dat je inziet dat je iets bijzonder kan. Dus een talent bestaat alleen als iemand het ziet!

Hierin zit zoveel mogelijkheden om in scholen bij te dragen aan enthousiaste kinderen en leerlingen. En vanzelfsprekend ook aan volwassenen. Ik heb een heel flow-pakket om aan de slag te gaan met leerkrachten, leerlingen of ouders. Ik ben ook ERKEND TALENTENFLUISTERAAR.