HR ondersteuning voor ondernemingen en organisaties

Wil je met HR-ondersteuning als onderneming of organisatie inzetten op productieve klantgerichte teams met loyale medewerkers die het beste van zichzelf geven en dus betere prestaties! Of wil je de veranderingsprocessen binnen je organisatie succesvol managen?

Ik ben een krak als motiverende leider en coach. Werken met mensen, hen laten groeien tot betrouwbare teams en verbindend communiceren zijn mijn passie. Daarnaast zet ik als businesscoach in op efficiënte structuren en resultaats- en kwaliteitsgerichte processen. Ik werk dan ook graag samen met ondernemingen en organisaties die autonomie bij de medewerkers, betrokkenheid en teamwerking hoog in het vaandel willen dragen. Verder sta ik garant voor authenticiteit, kwaliteit en klantgerichtheid.

Ik bied ondersteuning op maat, wetenschappelijk onderbouwd, vanuit het hart en op een creatieve manier. Ik zorg dat organisaties vlot georganiseerd zijn en medewerkers uitmuntend samenwerken, het beste van zichzelf geven en de beoogde resultaten halen.

Strategisch HR & change management :

In de rol van strategisch partner assisteer ik de organisatie bij het vertalen van haar organisatiestrategie in een HR-strategie. Ik werk hier op maat, OP MAAT, AANGEPAST AAN UW NODEN. Een sterke visie op wat voor de organisatie belangrijk is, betekent het vertrekpunt.

We focussen ons vooral op de toekomst: ”Waar wil de organisatie naartoe? Waar staat de organisatie voor? Welke doelen wil de organisatie halen? Wat heeft de organisatie of onderneming nodig om zijn strategische en operationele doelen te halen? Welke HR visie wil u uitdragen naar uw medewerkers? Welke beleid- en actieplannen en HR- methodes hebben we nodig om dit te realiseren?” Waar zitten de sterktes en uitdagingen? Wat hebben uw teams nodig om het beste uit zichzelf te halen?” Auditen van de sterktes en zwaktes spelen hierin een belangrijke rol.  

Indien bepaalde veranderingen dienen doorgevoerd te worden, zal ik mee het succesvol managen van de menselijke kant van deze veranderingsprocessen begeleiden. Het succes wordt immer grotendeels mee bepaald door de manier waarop de medewerkers en leidinggevenden dit verhaal mee kunnen ondersteunen en uitdragen.

Verbindend leiderschap en talentenmanagement

Als arbeidspsycholoog (K.U. Leuven) werd mij al snel duidelijk dat de kwaliteit van je dienstverlening wordt bepaald door de kracht van je teams. Goede teams vergen, naast goed managen, ook verbindend leiderschap. In het bedrijfsleven heb ik dan ook grote passie voor het bij leidinggevenden en teams verbindende samenwerking en communicatie bij te brengen en hen te leren aandacht hebben voor talenten.

Door verbindend leiderschap bouw je immers goede relaties met je medewerkers op. Goede relaties zorgen voor vertrouwen en geven ruimte om de eigen verantwoordelijkheid op te nemen. Een verbindend leider ziet iedereen als evenwaardig, ongeacht de rol die ze opnemen in de organisatie.

Een verbindend leider kan de talenten van zijn medewerkers ontdekken en is in staat hen te coachen om hen tot maximale bloei te laten komen. Net zoals een ervaren boer weet, hoe hij zijn groenten goed moet verzorgen om van een maximale opbrengst te kunnen genieten na zijn harde werk.

Met aandacht voor de kleine stappen vooruit, zet hij of zij medewerkers in beweging.  Focus op deze progressie en gerealiseerde successen zijn immers zijn of haar handelsmerk. Verbindend leiderschap draagt bij tot gedrevenheid op de werkvloer, tot enthousiaste competente medewerkers, tot vlottere samenwerking en zo dus tot de beste resultaten.

Wil je als organisatie ook inzetten op je menselijk kapitaal en je leidinggevenden en medewerkers hierin sterker maken, dan bekijken we samen de mogelijkheden.

Ben je benieuwd naar de geheimen van ‘hoe maximale resultaten halen via je team’, neem dan onmiddellijk contact. Hier vind je geen ellelange theorie, maar praktijkoefeningen en concrete handvatten aangepast aan jouw concrete werkveld Je kan de volgende dag onmiddellijk met het geleerde aan de slag.

JE WIL TOCH OOK COMPETENTE VERANTWOORDELIJKE LOYALE MEDEWERKERS DIE HET BESTE VAN ZICHZELF GEVEN VOOR JE TEAM!

Verbindende communicatie

Verbindende communicatie is een heel mooie manier van communiceren, waarbij je zowel rekening houdt met je eigen behoeften als deze van anderen. De intentie van deze communicatiestijl is een relatie behouden en opbouwen, waarbij er wederzijds respect is. Wanneer je effectief op deze manier met anderen leert spreken, draag je waarden uit als evenwaardigheid, vrijheid, verantwoordelijkheid, respectvol grenzen zetten en integriteit. Je brengt assertief en duidelijk wat je wil en tegelijk hoor je waar het de andere om gaat. Op deze manier worden mogelijke conflicten getransformeerd naar open dialogen. We zetten in op samenwerken, vertrouwen en leren onenigheid op te lossen.

Deze communicatietechnieken zijn gebaseerd op het concept ‘geweldloze communicatie’ van Marshall Rosenbergs. Voor mij zijn ze een manier van leven!

ZET JE ONDERNEMING OF ORGANISATIE IN OP SAMENWERKING EN TEAMRESULTAAT? Dan leren je leidinggevenden en je medewerkers hier vaardigheden die ze zeker niet kunnen missen. Hier vind je geen ellenlange theorie. We gaan voor praktijkoefeningen en concrete handvaten, die je de dag zelf nog in je leven kan toepassen.

De coaching kan zowel individueel als in groep gevolgd worden. Ook kunnen er workshop ‘verbindende communicatie’ op maat van uw organisatie binnen uw onderneming gegeven worden.

Coaching medewerkers: persoonlijk of in groep

MAAK JE MEDEWERKERS NOG STERKER! Ik faciliteer je medewerkers/leidinggevenden en teams in het behalen van hun werk en persoonlijke doelstellingen en in het aanleren van vaardigheden (sociale vaardigheden, verbindende communicatie en – leidinggeven, assertiviteit, teamopbouw, …). Verder zal ik hen coachen in het overwinnen van obstakels en uitdagingen, gebruik makend van de kwaliteiten waarover de persoon reeds beschikt. We werken met concrete tijdschema’s en afgesproken doelen.

Vertrouwelijkheid is hierbij essentieel. Een gevoel van veiligheid draagt immers bij aan een snellere groei. Bespreking met de werkgever of leidinggevende gebeurt vanzelfsprekend in overleg met de betrokken medewerker(s).

Stresspreventie en herstel van burn-out

Ook voorkomen of herstellen van burn-out is één van de mogelijke thema’s. Een burn-out is het eindstadium van een langdurige periode van stress. Hierdoor krijgt je medewerker last van zowel lichamelijke als geestelijke uitputting. Een burn-out krijg je niet alleen door werkstress, maar ontstaat ook door spanningen in de privésfeer. Vaak is het de combinatie die teveel wordt. De impact op de werkvloer is groot en kost de werkgever handenvol geld. HET VOORKOMEN VAN BURN-OUT IS CRUCIAAL!

Uit onderzoek blijkt dat het creëren van een organisatieomgeving met verbinding, dialoog en gelijkwaardigheid, een versterkend, verbindend en inspirerend leiderschapsstijl en aandacht te geven aan het psychologisch kapitaal van medewerkers een positief effect hebben op energiebronnen en een negatief effect op stressoren. Hoe optimistischer, weerbaarder en flexibeler werknemers zijn en hoe groter het vertrouwen in eigen kunnen, des te meer bevlogen en minder opgebrand ze zich voelen.

1/ Organisatietraject

Medewerkers die getroffen worden door burn-out, tonen eerder reeds signalen dat het moeilijk is. Ik bied een gehele benadering op maat bestaande uit de analyse van de huidige aanpak van de organisatie, het in kaart brengen van de mogelijke problemen en het samen met het management maken van een concreet actieplan. De organisatie krijgt het vermogen om zelf haar organisatieomgeving doeltreffend te creëren én we gaan hierbij effectief aan de slag met de medewerkers.

2/ Medewerker

En indien één van je medewerkers door een burn-out getroffen is, kan je ook bij mij terecht. Ik zorg ervoor dat het uitgeputte lichaam en hoofd weer kunnen herstellen. Ook het aanleren van nieuwe vaardigheden kunnen helpen bij het voorkomen van een nieuwe burn-out (assertiviteit, mindfulness, conflicthantering, timemanagement, …).

Innovatieve workshops over HR topics

Enkele voorbeelden zijn:

  • Managen en leiden van medewerkers
  • Samenwerken in team
  • Omgaan met stress en veerkracht verhogen
  • Gesprekstechnieken en conflicthantering
  • Feedback geven en krijgen

Ik maak deze workshops voor groepen op maat van uw organisatie. Ook kunnen individuele medewerkers aansluiten op geplande workshops, los van een onderneming of organisatie.

Neem zeker contact op om de mogelijkheden te bespreken!